Задался я тут вопросом,
в чём же состоит принципиальная разница в допусках API CH-4 и ACEA B4. Результаты поиска дали мне несколько интересных документов, после изучения которых я сделал некоторые (возможно, ошибочные) выводы.
PS: Заранее извиняюсь перед теми сорентоводами, которые в силу занятости или других причин не готовы бегло прочесть приведённые ниже англозычные тексты. Я готов несколько позже отдельно привести дословный перевод, сейчас просто спать хочется.
PPS: Ссылки на исходные документы приведены, так что каждый желающий может сам убедиться в том, что никакой подтасовки с моей стороны нет.
* * * * * *
1.
Документ первый, классификация масел по API, проливающий больше света на разницу между требованиями к CF-4 и CH-4:
CF-4 (Obsolete) Introduced in 1990. For high-speed, four-stroke, naturally aspirated and turbocharged engines. Can be used in place of CD and CE oils.
CG-4 (Current) Introduced in 1995. For severe duty, high-speed, four-stroke engines using fuel with less than 0.5% weight sulfur. CG-4 oils are required for engines meeting 1994 emission standards. Can be used in place of CD, CE, and CF-4 oils.
CH-4 (Current) Introduced in 1998. For high-speed, four-stroke engines designed to meet 1998 exhaust emission standards. CH-4 oils are specifically compounded for use with diesel fuels ranging in sulfur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4, and CG-4 oils.
CI-4 (Current) Introduced in 2002. For high-speed, four-stroke engines designed to meet 2004 exhaust emission standards implemented in 2002. CI-4 oils are formulated to sustain engine durability where exhaust gas recirculation (EGR) is used and are intended for use with diesel fuels ranging in sulfur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4, CG-4, and CH-4 oils. Some CI-4 oils may also qualify for the CI-4 PLUS designation.
CJ-4 (Current) Introduced in 2006. For high-speed, four-stroke engines designed to meet 2007 model year on-highway exhaust emission standards. CJ-4 oils are compounded for use in all applications with diesel fuels ranging in sulfur content up to 500 ppm (0.05% by weight). However, use of these oils with greater than 15 ppm (0.0015% by weight) sulfur fuel may impact exhaust aftertreatment system durability and/or oil drain interval. CJ-4 oils are effective at sustaining emission control system durability where particulate filters and other advanced aftertreatment systems are used. Optimum protection is provided for control of catalyst poisoning, particulate filter blocking, engine wear, piston deposits, low- and high-temperature stability, soot handling properties, oxidative thickening, foaming, and viscosity loss due to shear. API CJ-4 oils exceed the performance criteria of API CI-4 with CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4 and CF-4 and can effectively lubricate engines calling for those API Service Categories. When using CJ-4 oil with higher than 15 ppm sulfur fuel, consult the engine manufacturer for service interval.* * * * * *
2.
Документ второй, извещение о прекращении лицензирования по CF-4:
On June 30, 2008, API will discontinue licensing diesel engine oils against the API CF-4 specification. ... How this decision by API affects current and potential API licensees depends on the claims now made by the licensees and those that potential licensees might wish to make. Approximately 300 products with CF-4 as the highest diesel engine oil service category claimed are now licensed by API. These products will need to be either upgraded to a more recent diesel engine oil service category (for example, CH-4, CI-4, or CJ-4) or removed from the license.* * * * * *
3.
Документ третий, классификация масел по ACEA:
Each set of sequences is designated for consumer use by a 2 part code comprising a letter to define the CLASS (e.g. C), and a number to define the CATEGORY (e.g. C1). In addition, for industry use, each sequence has a two-digit number to identify the YEAR of implementation of that severity level (e.g. A1 / B1-04).
The CLASS indicates oil intended for a general type of engine - currently A / B = gasoline and light duty diesel engines; C = catalyst compatible oils for gasoline and diesel engines with after treatment devices. Other classes may be added in future if, for example, Natural Gas engines prove to require oil characteristics which cannot readily be incorporated into existing classes.
The CATEGORY indicates oils for different purposes or applications within that general class, related to some aspect or aspects of the performance level of the oil. Typical applications for each sequence are described below for guidance only. Specific applications of each sequence are the responsibility of the individual motor manufacturer for their own vehicles and engines. Oils within a category may also meet the requirements of another category, but some engines may only be satisfied by oils of one category within a class.Далее этот документ содержит информацию непосредственно об интересующем нас
B4:
A3/B3 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline engines and car & light van diesel engines and/or for extended drain intervals where specified by the engine manufacturer, and/or for year-round use of low viscosity oils, and/or for severe operating conditions as defined by the engine manufacturer.
A3/B4 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline and direct injection diesel engines, but also suitable for applications described under A3/B3.* * * * * *
В итоге, я сделал следующие выводы (возможно, ошибочные, так что буду рад услышать аргументированные возражения):
1. Классификация по ACEA всего лишь указывает типичные применения (
Typical applications) масел, конкретика же возложена на плечи производителя двигателя (
Specific applications of each sequence are the responsibility of the individual motor manufacturer for their own vehicles and engines), и никак не прописана в классификаторе.
2. Классификация по API содержит гораздо более чётко очерченные рамки применения. В частности допуски по содержанию серы в дизельном топливе, требования по токсичности отработанных газов, экологическим нормам (что, в общем-то, есть в ACEA
E-Classes, но отсутствует в ACEA
B-Classes).
3. На основании выводов 1 и 2 говорить о каких-либо "более жёстких" требованиях у ACEA B4 против API CH-4 просто не приходится. Ибо ACEA B4 это просто общие рекомендации по использованию, а API CH-4 относительно чётко сформулированный набор ограничений.
4. Начиная с 30 июня 2008 года все масла, имеющие допуск API CF-4 (и не имеющие при этом допуска CG-4 или выше) по сути, вообще не имеют никакого
действующего допуска по API C-grade. Для сохранения допуска по API C-grade такие масла подлежат обязательной пересертификации по ныне действующим нормам (например, CH-4, CI-4, CI-4 PLUS, CJ-4). Почему этого не делается - вопрос только к производителям масел с подобными сертификатами.